Marttinen on julkistanut uudet raikkaat nettisivut, jotka houkuttelevat jättämään sohvan taakse ja lähtemään kohti kiehtovia kokemuksia.
-Marttisen nuorisotoimintaa ja juhlatalotoimintaa on
kehitetty lähes kahdenkymmenen vuoden ajan, ja täällä on asiansa osaava
henkilökunta kaikilla osa-alueilla. Kun palvelut ovat niin tasokkaita, markkinoinninkin
on pystyttävä samaan. Nettisivut ovat merkittävä osa Marttisen viestintää, kertoo
Hannakaisa Raiskinmäki, joka toimi projektin vetäjänä. – Sain tehdä sivuja
osaavassa ja iloisessa porukassa, kun Jouni Kaltti sekä Santra Kivimäki tulivat
tänne markkinointiosastolle harjoittelemaan.
Projektin alkuvaiheessa myös kaupungin tietohallinnon kanssa
palaveerattiin, ja sieltä saatiin konsultointiapua sivujen tekniikkaan ja
pohjatyön kilpailuttamiseen liittyen. Joomla-alustalle sivujen pohjan tekijäksi
valittiin HD Markkinointi, joka myös koulutti Marttisen markkinointipuolta
lisäämään sisältöä sivuille.
Asiakkaiden ja henkilökunnan toiveita kuunneltiin.
Henkilökuntaa pyydettiin kertomaan asiakkailta tullutta palautetta vanhoista
sivuista, ja uusiin sivuihin suunniteltiin osioita siltä pohjalta. Haluttiin
mm. tarjouspyyntölomake, linkitykset sosiaalisiin medioihin ja lähestymiskartta.
Sivujen helppo käytettävyys ja selkeys olivat myös tärkeitä.
Hannakaisa suunnitteli sivujen visuaalisen ilmeen, jossa
otettiin huomioon Marttisen toiminnan ydin. - Mietin millainen paikka Marttinen
on. Löysin adjektiiveja, jotka kuvaavat identiteettiä hyvin, aktiivinen,
turvallinen, nykyaikainen, ammattitaitoinen, korkeatasoinen, iloinen,
ystävällinen, lapsille ja nuorille tarkoitettu jne. Sopivaa tyyliä kehitellessä
pyrin graafisen suunnittelun kautta muokkaamaan näitä adjektiiveja vastaavat
sivut. Tarkistin kuvien visuaaliset viestit, jotta ne sopivat haettuun kokonaisuuteen.
Kuvat ovat saaneetkin sivuilla paljon huomioarvoa, jolloin Marttisen varsinainen
toiminta saa paljon näkyvyyttä.
Kun pohja oli saatu valmiiksi, informaatiota alettiin lisätä
uusille sivuille, jota tehtävää hoiti pääsääntöisesti Jouni Kaltti. Se oli
hidasta ja sitkeyttä vaativaa hommaa, missä Jouni pärjäsi hienosti. Hänellä oli
jo aikaisempaa kokemusta nettisivujen tekemisestä. - Kouluaikoina tuli nettisivuja
tehtyä. Mukavaa oli, kun tässä projektissa ei Joomla alustan ansiosta tarvinnut
hajoilla koodien kirjoittamisen kanssa, vaan sai keskittyä sisältöön.
Marttisen eri osastoille annettiin tehtäväksi tarkistaa tekstit, ja kommentoida sivuja. Hannakaisa jatkoi visuaalisen ilmeen tekemistä. Hän valitsi kuvia ja kuvapareja, ja osioiden yläosaan hän teki kolmen kuvan kuvasarjoja. Santran ja Jounin hommana oli muuntaa kuvia nettisivuja varten oikean kokoisiksi, ja lopuksi Jouni siirsi kuvat sivuille. Jouni on tyytyväinen siihen, millaiset sivuista lopulta kehkeytyi.
- Ulkoinen ilme, käyttöliittymä ja sivurakenne ovat
käyttäjäystävällisiä. Onhan se hieno tunne, kun sivut on nyt saatu julkaistua,
mutta täällä riittää paljon kaikkea muuta tehtävää, niin ajattelee jo tulevia
koitoksia.
Sivujen avausta jouduttiinkin siirtämään pari kertaa, koska
markkinointiporukalla riittää Marttisen kaltaisessa paikassa paljon tehtävää,
ja sivutkin osoittautuivat isommaksi projektiksi kuin ensin arveltiin. Täällä
ei koskaan työ lopu!
Jatkan ensi viikolla kertomalla miten Marttisen uusi blogi syntyi. terv. Erika Helenius
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti