Olen nyt jonkin aikaa toiminut nuorisotyön organisaatiossa, jossa palveluiden tuottaminen on osa jokapäiväistä työtä. Marttinen on sekä yleishyödyllinen valtionavustusta saava nuorisokeskus että kunnallinen liikelaitos, joka rahoittaa toimintaansa myös myymällä palveluita. On innostavaa ja haastavaa pohtia nuorisotyön organisointi- ja toteutustapoja uudessa työympäristössä.
Viime vuosina on puhuttu palvelumuotoilusta. Sen tavoitteena
on palvelu, joka vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palvelun tuottajan
tavoitteita. Palvelumuotoilussa kiinnitetään huomiota kosketuspisteisiin, joiden
kautta käyttäjä kokee, tuntee ja aistii palvelun. Yksi alan guruista, amerikkalainen
Dan Saffer, jakaa kosketuspisteet vuonna 2007 ilmestyneessä kirjassaan Designing for interaction neljään
elementtiin: ympäristöihin, esineisiin, prosesseihin ja ihmisiin.
Ympäristöt ovat paikkoja, joissa palvelu tapahtuu.
Nuorisotyössä se voi olla fyysinen paikka kuten seuraintalo, nuorisotalo,
kerhohuone, koulu, työpaja, leirialue, bänditila tai valtakunnallinen nuorisokeskus.
Ympäristö voi olla myös ei-fyysinen tila kuten sosiaalinen media. Nuorisotyön
ympäristöt viestittävät nuorille, vanhemmille, opettajille ja muille
ammattikunnille sekä julkisuudelle mitä nuorisotyössä on mahdollista tehdä. Palvelumuotoilun
näkökulmasta nuorisotyön ympäristöissä tulee kiinnittää huomiota seikkoihin,
jotka ovat ihmisen aistein havaittavissa. Niitä ovat esimerkiksi sisustus,
koko, sijainti, välimatkat, valaistus, äänet ja tuoksut. Niillä on tärkeä
merkitys ihmisten palvelukokemukseen nuorisotyöstä.
Palveluun kuuluvat esineet löytyvät palvelun ympäristöstä.
Esineet, kuten kirkkovene, kanootti tai vastaanottopöytä, synnyttävät
vuorovaikutusta palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä. Esineet voivat olla isoja,
kuten yläköysirata, tai pieniä, kuten rannekoru ja maalattava muki.
Palvelumuotoilussa prosessilla tarkoitetaan sitä tapaa,
jolla palvelu järjestetään ja esitetään. Palveluiden prosessit voidaan
määritellä yleisellä tasolla tai yksityiskohtaisesti rutiineja ja puhetapaa
myöten. Nuorisotyön prosesseja voi tavoittaa asettamalla oikeita kysymyksiä: Kuinka
nuori ihminen nuorisotyössä kohdataan? Miten ihmistä tuetaan itsenäistymisessä?
Miten nuori huomioidaan hänen
saapuessaan ryhmänsä mukana leirikouluun? Kuinka työpajalla nuorta ohjataan
riittävän toimivaan päivärytmiin? Miten sosiaalisen vahvistamisen tarpeessa
olevaa nuorta ohjataan hänen tarvitsemiensa palveluiden luo? Palveluprosesseja
on itse asiassa kehitetty halki nuorisotyön historian, mutta niitä on
sanallistettu ja mallitettu kovin vähän.
Lopulta palveluun tarvitaan ihmisiä. Palvelumuotoilussa
ihmiset jaotellaan yksinkertaisesti kahteen eri ryhmään: asiakkaisiin ja
työntekijöihin. Itse palvelu rakentuu näiden välisestä monimutkaisesta
vuorovaikutuksesta. Nuorisotyötä tekivät aluksi valveutuneet vapaaehtoiset
kansalaiset sekä tiedostavat eri alojen ammattilaiset. 1930-luvulta lähtien
rakentui hiljalleen ammatikseen vain nuorisotyötä tekevien työntekijöiden
ryhmä. Tällä hetkellä palveluita tuotetaan myös useiden eri ammattikuntien
muodostamien ryhmittymien voimin.
Palvelumuotoilun perusajatukset antavat joitain välineitä
jäsentää nuorisotyötä palvelun näkökulmasta. Jatkopohdinnan aiheita jää kuitenkin
vielä koko joukko. Ensimmäinen niistä on kysymys asiakkuuden mahdollisuudesta
ja luonteesta ytimeltään kasvatuksellisessa nuorisotyössä. Toinen on palvelumuotoilun
rajoittuminen palvelun tarjoajan ja asiakkaan vuorovaikutukseen. Nuorisotyössä
on lisäksi tärkeätä synnyttää vuorovaikutusta myös melojien kesken. Kolmas
askarruttava seikka on kysymys palvelun päämäärästä. Palvelumuotoilun
tavoitteena näyttäisi olevan palvelukokemuksen suunnittelu siten, että palvelu
vastaa ensisijaisesti sen tarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Se ei kuitenkaan
voi olla nuorisotyön palveluiden ensisijainen tavoite. Nuorisolaissa
edellytetäänkin, että esimerkiksi valtakunnallisten nuorisokeskusten tulee
toteuttaa lain tarkoitusta ja lähtökohtia ja olla yleishyödyllisiä.
Jatkan kirjoittamista tällä palstalla taas lähiaikoina.
terveisin Juha Nieminen
Kehittämis- ja koulutuspäällikkö, Nuorisokeskus Marttinen
Jatkan kirjoittamista tällä palstalla taas lähiaikoina.
terveisin Juha Nieminen
Kehittämis- ja koulutuspäällikkö, Nuorisokeskus Marttinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti