Juha Sipilän hallituksen ohjelmassa
mainitaan osaaminen eri sanamuodoissaan 22 kertaa ja liiteteksteissä 4 kertaa. Osaamisen
ja koulutuksen uudistaminen on hallituksen päätavoitteita ja lisäksi osaamista
pidetään yhtenä Suomen kilpailukyvyn perustekijänä. Hallituksen tilannekuvauksen
perusteella osaamistilanne on ristivetoinen: Suomessa on vankkaa ja
monipuolista osaamista, mutta maa on näivettymisen kierteessä, sillä osaaminen
ei muutu innovaatioiksi. Suomesta olisikin nyt tehtävä osaamisen, yrittäjyyden,
tasa-arvon ja välittämisen yhteiskunta. Hallituksen ohjelman lähempi tarkastelu
osoittaa, että osaaminen kytketään lähinnä teknologiaan, mutta myös palvelujen
osaaminen on nostettu asialistalle. Hallituksen tavoitteen mukaan Suomi on
kymmenen vuoden kuluttua koulutuksen, osaamisen ja modernin oppimisen kärkimaa.
Nuori-sana puolestaan mainitaan eri muodoissaan ja johdannaisissaan
hallitusohjelmassa 17 kertaa ja liiteteksteissä 5 kertaa. Hallitus lupaa nostaa
lasten ja nuorten henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tasoa sekä vahvistaa lasten
ja nuorten luovuutta. Suurin osa nuoriin
viittaavista ilmaisuista kytkeytyy kuitenkin tavalla tai toisella nuorten
työllisyyteen ja nuorisotakuuseen. Hallitus
on huolissaan nuorten ihmisten nykyisestä ja tulevasta panoksesta Suomen kansainvälisen
kilpailukyvyn parantamisessa. Nuorisotyö mainitaan ohjelmatekstissä kerran:
etsivää nuorisotyötä luvataan vahvistaa. Liiteosassa nuorisolaki on mukana
niiden säädösten luettelossa, jotka eivät enää velvoittaisi kuntia palveluiden
järjestämisessä. Hallitus kaavailee paikallisen päätösvallan lisäämistä myös nuorisolain
sisällön toteuttamisessa. Aikomus on herättänyt nuorisotyössä sekä pelkoa että
ymmärrystä.
Keskustelu hallitusohjelman suunniteltujen toimenpiteiden
sisällöistä ja seurauksista sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvovaikutuksista käy
kiihkeänä. Niiden lisäksi uuden valtioneuvoston pyrkimyksiä on syytä
tarkastella nuorisotyön osaamisen näkökulmasta.
Kolmen ässän hallitus ei ohjelmassaan tarkemmin pohdiskele,
mitä osaamisella tarkoitetaan. Osaaminen onkin vaikea asia kuvattavaksi. Brittiläinen
kielifilosofi Gilbert Ryle
esitteli vuonna 1949 ilmestyneessä teoksessaan The Concept of Mind oivalliset käsitteet
”knowing that” ja ”knowing how”, jotka ovat vakiintuneet ja muovautuneet
yhdeksi osaamisen jäsentelyn tavaksi.
Yksinkertaistaen ilmaistuna käsite ”knowing that” tarkoittaa
tietämistä sekä sellaista teoreettista ja faktapohjaista tietoa, joka voidaan
kirjoittaa luettavaan muotoon. Jotakin asiaa – kuten nuorisotyötä – koskevan
tietämisen ja ”knowing that”-tiedon opettaminen ja välittäminen onnistuu kirjoitetun
tekstin avulla. Sen sijaan ”knowing how”-käsitteellä tarkoitetaan taitoa koskevaa
tietoa. ”Know-how” eli taitotieto on tietoa
siitä, miten jokin asia tehdään. Taitotietoon sisältyy myös vaikeammin sanoiksi
puettavaa piilevää ja hiljaista tietoa. Ihmiset taitavat monia asioita – myös nuorisotyössä
- kykenemättä tarkasti kertomaan niistä periaatteista, joihin heidän tuloksekas
toimintansa perustuu.
Filosofit ovat vuosikymmeniä keskustelleet ja kinastelleet
siitä, ovatko ”knowing that” ja ”knowing how” täysin eri asioita ja kuinka ne
liittyvät satoja vuosia käytyyn keskusteluun tiedon luonteesta. Onneksi Suomen
kielessä ”know-how”-ilmaisun yhdeksi käännökseksi on vakiintunut osaaminen. Se
on hyvä käännös, sillä osaamiseen kytkeytyy sekä tieto että taito. Osaava
ihminen tietää asiasta ja tekemisestä riittävästi, jotta kykenee toimimaan
taitavasti ja muuttamaan käytäntöjään tarvittaessa.
Uudessa hallitusohjelmassa korostetaan järjestötyön, vapaaehtoistoiminnan
ja yhteisöjen merkitystä palvelujen järjestämisessä ja yhteiskunnan haasteiden
ratkaisemisessa. Linjauksella on merkittävät yhteiskuntapoliittiset
ulottuvuutensa. Hallitus aikoo myös syventää ”julkisen, yksityisen ja kolmannen
sektorin välistä yhteistyötä nuorten tukemisessa”. Tässä tilanteessa on syytä
esittää tietokilpailukysymys: millä yhteiskunnallisella instituutiolla on yli
vuosisadan ajan kertynyttä osaamista julkisen sektorin, järjestöjen, seurakuntien
ja yhteisöjen kumppanuudesta nuorten tukemiseksi ja yhteisöllisyyden
vahvistamiseksi?
Nuorisotyön osaamista päivänpolttavissa kysymyksissä on nyt täsmennettävä
ja tehtävä tunnetuksi. Nuorisotyön on toisaalta kyettävä kiteyttämään osaamisensa,
toisaalta kyettävä kertomaan osaamisestaan muille ymmärrettävästi. Nuorisotyön
”knowing that” – tiedon sisältävä taitotieto on välitettävä tuleville
nuorisotyöntekijöille, kuntien päätöksentekijöille sekä yhteistyökumppaneille
koulu, sosiaalityö ja työhallinto mukaan lukien.
Syyskuussa Marttisen valtakunnallisessa nuorisokeskuksessa
Virroilla järjestettävän Tuhti2015-seminaarin
teemana on nuorisotyön osaaminen. Perinteikäs Tuhti-seminaari järjestetään nyt
13. kerran ja sen tarkoituksena on nuorisoalan kentän, hallinnon, tutkimuksen
ja koulutuksen vuoropuhelu. Tällä kertaa on mahdollisuus kuulla, keskustella ja
inspiroitua nuorisotyön osaamisesta kohtaamisen kentillä. Näkökulmia tarjoavat
mm. nuorisotutkimuksen, lähitoimialojen ja eri oppilaitosten edustajat.
Tuhti-seminaarissa julkistetaan myös Kokkolassa toteutetun NUPS-hankkeen tutkimusraportti,
joka on esimerkki tutkimusperusteisesta nuorisotyön osaamisen sanallistamisesta
ja levittämisestä.
Moni kyllä tietää, että nuorisolain mukaan nuorisotyön tarkoitus
on nuorten aktiivisen kansalaisuuden edistäminen, nuorten sosiaalinen
vahvistaminen, nuoren kasvun ja itsenäistymisen tukeminen sekä sukupolvien
välinen vuorovaikutus. Entistä useamman olisi hyvä tietää, kuinka nuorisotyö tarkoituksiaan
toteuttaa.
Juha Nieminen
Kirjoittaja on nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen yliopisto-opettaja Tampereen yliopistossa.
Kirjoittaja on nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen yliopisto-opettaja Tampereen yliopistossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti