Juha Nieminen pitämässä luentoa Marttisessa järjestetyllä Youth in Action -kansainvälisellä leirillä viime kesänä. Aiheena nuoren hyvä elämä.
Suomen nuorisokeskukset ry:n verkkosivun mukaan valtakunnallisilla
nuorisokeskuksilla on yleishyödyllinen ja yhteiskunnallinen tehtävä tukea
lasten ja nuorten hyvää elämää. Nuorten hyvä elämä voidaan asettaa paitsi valtakunnallisten
nuorisokeskusten niin myös koko nuorisotyön päämääräksi.
Jotkut pitävät hyvää
elämää liian epämääräisenä nuorisotyön päämääräksi. On totta, että nuoren
ihmisen hyvän elämän hinta on vaikea laskea euroissa, vaikka julkistalouden
kamreerit sitä jatkuvasti kärttävätkin. Olen myös kuullut sanottavan, että hyvä
elämä on vain tyhjä runollinen ilmaus vailla todellista sisältöä. Sellainen
näkemys on välinpitämätöntä ajattelua, joka ei sovi nuorisotyöhön. ”Hyvään elämään” kytkeytyvät kielellisen
viehätyksen lisäksi elämän henkilökohtainen merkityksellisyys sekä elinolot ja yhteiskunnalliset
järjestelmät.
Luennon jälkeen nuoret pohtivat, mitä hyvä elämä heidän kohdallaan tarkoitaa.
Vaikka hyvää elämää on länsimaisessa kulttuurissa mietitty
ainakin pari tuhatta vuotta, se on yhä vaikeasti kuvattava ja sovittava asia.
Sillä tarkoitetaan yleensä ihmisen tyytyväisyyttä ja riittävää hyvinvointia.
Hyvän elämän sisältö on ihmisten arvostuksiin sidottua – siis osaksi subjektiivista
ja kulttuurisidonnaista. Sen lisäksi hyvä elämä sisältää myös objektiivisesti
mitattavia elinoloja – siis yhteiskunnallisesti, poliittisesti ja
taloudellisesti säädeltäviä seikkoja.
Ymmärrän nuorisotyön päämääränä olevan hyvän elämän jotakuinkin
siten kuin se on nähty toimintamahdollisuusteorian piirissä viimeisten
vuosikymmenten aikana. Tämä teoreettis-filosofinen suuntaus tunnetaan parhaiten
sen englanninkielisellä nimellä ”capability
approach”. Suuntauksen keskeisiä tutkijoita ovat olleet intialainen
taloustieteilijä Amartya Sen ja yhdysvaltalainen
filosofi Martha Nussbaum.
Näkökulmaa soveltaen ja yksinkertaistaen hyvä elämä syntyy toimintamahdollisuuksista
(”capabilities”), jotka mahdollistavat ihmiselle merkitykselliset toiminnot ja
saavutukset. Lasten ja nuorten toimintamahdollisuudet koostuvat toisaalta heidän
yksilöllisistä ominaisuuksistaan, toisaalta heidän elinoloistaan ja ympäröivistä
yhteiskunnallisista rakenteista. Yksilöllisiä toimintamahdollisuuksia ovat
esimerkiksi tiedot, taidot, terveys, asenteet ja moraali. Elinoloihin ja yhteiskunnan
rakenteisiin sisältyviä toimintamahdollisuuksia ovat esimerkiksi käytettävissä
oleva varallisuus sekä saatavilla olevat koulutuksen, terveydenhuollon ja
osallistumisen järjestelmät. Näkökulman mukaan varallisuus on välttämätön mutta
ei riittävä edellytys hyvälle elämälle. Riittävän varallisuuden lisäksi ihmisellä
tulee olla todellinen vapaus käyttää resursseja hänelle itselleen merkityksellisiin
toimintoihin ja arvokkaiden asioiden tavoitteluun.
Nuorella ihmisellä on hyvän elämän edellytykset silloin, kun
inhimillisistä ominaisuuksista ja ulkoisista tekijöistä koostuvat toimintamahdollisuudet
mahdollistavat hänelle arvokkaat toiminnot (”functionings”). Nuori ihminen
tavoittelee arvokkaana ja hyvänä henkilökohtaisesti pitämiään asioita. Lisäksi
hyvälle elämälle voidaan osoittaa kaikkia ihmisiä koskevia arvokkaan elämän
toimintoja. Niitä ovat esimerkiksi eläminen terveenä ja rakastettuna sekä eläminen
osallistumalla ympäröivän yhteisön elämään. Toimintamahdollisuusteoriaa
mukaileva tulkinta nuoren ihmisen hyvästä elämästä on perusluonteeltaan varsin
aristoteelinen: hyvä elämä koostuu mahdollisuuksista kehittää ja toteuttaa itselle
ja ihmisyydelle tärkeitä asioita.
Hyvä elämä nuorisokeskusten ja nuorisotyön päämääränä
tarkoittaa sitä, että niissä paneudutaan nuorten toimintamahdollisuuksien kasvattamiseen
ja kehittämiseen. Se edellyttää, että lasten ja nuorten toimintamahdollisuudet
ja heidän arvostamansa asiat tunnetaan. Lisäksi nuorisotyön on oltava selvillä
nuorten elinoloista ja yhteiskunnallisista toimintamahdollisuuksista. Luontoon
tehtävän lumikenkäretken ja jääseinäkiipeilyn kaltaisilla toiminnallisilla
menetelmillä voidaan kartuttaa lasten ja nuorten tietoja, taitoja ja terveyttä.
Marling-joukkuepelillä ja talvisella yöretkellä voidaan herätellä sosiaalisia
valmiuksia, kaverin huomioimista ja yhdessä tekemisen tahtoa. Valtakunnallisten
nuorisokeskusten Nuotta-valmennusta voidaan räätälöidä niille nuorille, joiden
perustoimintamahdollisuudet kaipaavat vahvistusta.
Nuorisokeskukset ovat osa yhteiskunnan
toimintamahdollisuuksien rakenteita. On tärkeätä, että nuorisokeskusten saavutettavuuteen
kiinnitetään huomiota, jotta erilaisista lähtökohdista tulevilla lapsilla ja
nuorilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet päästä keskusten toiminnasta
osalliseksi. Tuota työtä Marttinen on tehnyt menestyksellisesti jo
kaksikymmentä vuotta.
Juha Nieminen
Kirjoittaja on Tampereen yliopiston nuorisotutkimuksen ja
nuorisotyön yliopisto-opettaja, joka on työskennellyt myös
nuorisokeskus Marttisessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti