Kevon kanjonia on sanottu Suomen Grand Canyoniksi.
Arizonassa en ole käynyt, mutta Kevojoen rotkoon laskeuduin tänä kesänä
ensimmäistä kertaa.
Tunturikoivikot, paljakat sekä joen ja järvien nauha tarjosivat kulkijalle ponnistuksen ja virkistyksen polun. Paikoin 80 metriä syvä laakso huokui puhuttelevimmillaan silloin kun voimien elvyttämisen, vaatteiden kevennyksen tai ruokailun vuoksi oli pysähdyttävä. Vaikka kahdeksanterälehtinen lapinvuokko tai lentonäytöksen antanut tunturikihu viehättivät, Kevon kauneimmaksi kohteeksi kohosi maisema. Jyrkänteet, pohjan vedet ja kauaksi näkeminen täyttivät etelän vaeltajan ylevällä tunnetilalla, jota ympäristöestetiikassa on kutsuttu subliimiksi. Mielihyvää tuottavan subliimin kokemukseen kietoutuu hämmästyksen ja kunnioituksen tunteita, nostaapa se joidenkin filosofien mielestä kokijan itsetuntoakin. Tunturin rinteellä istuessa maisemaa voi vain aistia, mutta näkymän ylevyyden syitä voi myös syventyä erittelemään. Rotkon jylhä pahta syöksyy pelottavasti kohti alhaalla virtaavaa jokea ja järviä. Onneksi näkyä voi tutkiskella turvallisen matkan päästä. Laakson vihreästä voi löytää lukuisia sävyjä – riippuen valon määrästä ja varjon paikasta sekä rinteiden kasvillisuudesta. Kaikkein vaikeinta on eritellä sitä, miksi kauaksi näkeminen viehättää taivaltajaa. Ehkä avara tunne ahdistavan ahtauden poistavasta loppumattomuudesta ja lupaus näkymättömissä olevasta päämäärästä rauhoittavat vaeltajaa. Huomaan arvottavani Kevon maisemaa melko yksilöllisin perustein, jotka eivät suoraan nouse topeliaanisesta kansallisromantiikasta. Saamenmaan ja Suomi-neidon suhde ei olekaan mutkaton.
Tunturikoivikot, paljakat sekä joen ja järvien nauha tarjosivat kulkijalle ponnistuksen ja virkistyksen polun. Paikoin 80 metriä syvä laakso huokui puhuttelevimmillaan silloin kun voimien elvyttämisen, vaatteiden kevennyksen tai ruokailun vuoksi oli pysähdyttävä. Vaikka kahdeksanterälehtinen lapinvuokko tai lentonäytöksen antanut tunturikihu viehättivät, Kevon kauneimmaksi kohteeksi kohosi maisema. Jyrkänteet, pohjan vedet ja kauaksi näkeminen täyttivät etelän vaeltajan ylevällä tunnetilalla, jota ympäristöestetiikassa on kutsuttu subliimiksi. Mielihyvää tuottavan subliimin kokemukseen kietoutuu hämmästyksen ja kunnioituksen tunteita, nostaapa se joidenkin filosofien mielestä kokijan itsetuntoakin. Tunturin rinteellä istuessa maisemaa voi vain aistia, mutta näkymän ylevyyden syitä voi myös syventyä erittelemään. Rotkon jylhä pahta syöksyy pelottavasti kohti alhaalla virtaavaa jokea ja järviä. Onneksi näkyä voi tutkiskella turvallisen matkan päästä. Laakson vihreästä voi löytää lukuisia sävyjä – riippuen valon määrästä ja varjon paikasta sekä rinteiden kasvillisuudesta. Kaikkein vaikeinta on eritellä sitä, miksi kauaksi näkeminen viehättää taivaltajaa. Ehkä avara tunne ahdistavan ahtauden poistavasta loppumattomuudesta ja lupaus näkymättömissä olevasta päämäärästä rauhoittavat vaeltajaa. Huomaan arvottavani Kevon maisemaa melko yksilöllisin perustein, jotka eivät suoraan nouse topeliaanisesta kansallisromantiikasta. Saamenmaan ja Suomi-neidon suhde ei olekaan mutkaton.
Mannermainen elämyspedagogiikka (”Erlebnispädagogik”)
tuotiin suomalaiseen nuorisotyöhön 1980-luvun jälkipuoliskolla. Esteettisiä
tavoitteita mainittiin silloin tällöin elämyspedagogiikan teatteri- ja
draamakytköksen yhteydessä. Esteettiset pyrkimykset jäivät kuitenkin lopullisesti
taka-alalle angloamerikkalaisen seikkailupedagogiikan ja ”outdoor education” -suuntauksen
vahvistuessa. Seikkailukasvatuksesta tuli aluksi kovien miesten kovien
temppujen valtakunta, jossa mustavalkoisesti eroteltiin kovat taidot (hard
skills) ja pehmeät taidot (soft skills). Fyysisten haasteiden ja toimintojen
ajateltiin itsestään kasvattavan ihmistä – ”the mountains speak for themselves”.
Maskuliinisen alkurynnistyksen tasaannuttua seikkailukasvatus on Suomessa avartunut
näkemään haasteellisten kokemusten monia psykologisia ja sosiaalisia
merkityksiä. Persoonallisuuden kehitys ja sosiaaliset taidot ovat tunnustettuja
tavoitealueita ja kokemuksista puhuminen ryhmän kanssa on nykyään seikkailukasvattajan
työn arkipäivää. Seikkailupedagogiikka tukee ihmisen kokonaisnaisvaltaista
kasvua ja kehitystä elämyspedagogiikan tavoin, mutta esteettisistä tavoitteista
ei nykyäänkään meillä juuri puhuta.
Elämys- ja seikkailupedagogiikan maahantuonti reilut
parikymmentä vuotta sitten aiheutti hämmennystä. Satakin vuotta nuorisotyötä
tehneiden organisaatioiden retket, vaellukset, leirit, purjehdukset ja ulkomaanmatkat
eivät enää olleet retkiä, vaelluksia, leirejä, purjehduksia ja ulkomaanmatkoja vaan
seikkailupedagogisia toimintoja. Nuorisotyössä seikkailupedagogiikan
ammatillistuminen on tuonut toimintaan lisää pitkäjänteisyyttä, monipuolistanut
sisältöä ja vahvistanut kasvatustietoisuutta.
Nuorisokeskusten seikkailukasvatuksellinen osaaminen ja luontoympäristö
tarjoavat mahdollisuuden myös lasten ja nuorten esteettisen huomiokyvyn ja
kyvykkyyden vaalimiselle. Esteettisessä elämyksessä arvotettava kohde on kaunis
tai ruma, miellyttävä tai epämiellyttävä, viehättävä tai vastenmielinen. Kohde
voi tulla vastaan köysilaskeutumisessa rotkojärvellä, kiipeilyssä
kallioleikkauksella tai retkellä kansallispuistoon. Nykynäkemyksen mukaan kauneus, miellyttävyys
tai viehättävyys on ensisijaisesti kokijan mielessä ja siksi jokainen kuultu
”vau”, ”siisti”, ”helmi”, ”kuin Botswana” ja ”cool” on arvokas. Ihminen itse
voi määritellä esteettisen arvokokemuksen. Kulttuuriperinneympäristössä
toteutettavien lasten ja nuorten aikamatkojen ja kisailujen sisältö ja ympäristö
ovat täynnä esteettisesti aistittavia elämyksiä: muotoja, värejä, ääniä ja
tuoksuja. Nuorisokeskuksissa viljeltävä esteettinen kyvykkyys voi omalta
osaltaan lisätä elämän rikkautta ja rohkaista itseilmaisuun myös myöhäismodernissa
urbaanissa elinympäristössä.
- Juha Nieminen
Kirjoittaja on Tampereen yliopiston nuorisotutkimuksen ja
nuorisotyön yliopisto-opettaja, joka on työskennellyt Marttisen
nuorisokeskuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti